
» HÍREINK »
Ez a nagyságrend megfelelt az előzetes várakozásinknak és a hasonló formátumú megkérdezések átlagos válaszadási arányának.Örömmel töltött el minket, hogy a szabadszöveges válaszban sok szülő tetszését fejezte ki az újszerű kapcsolatfelvételre reagálva; „Köszönöm, hogy megkérdezték a véleményem, alapvetően ezt a kérdőívet egy nagyszerű kezdeményezésnek találom.” írta valaki.
Számos érdekességgel szolgálnak a válaszok. A teljesség igénye nélkül kiemelünk néhányat ezek közül. A tantárgy fontosságával kapcsolatos kérdésnél például a szülők 80% választotta a „Ez a legfontosabb tárgyak egyike, az egész életre kihatnak az itt tanultak.” válaszlehetőséget. Azzal, hogy „Elhagyható lenne, az iskolai hitoktatás, mert a gyerekek túl vannak terhelve” a válaszolóknak csak 11%-a érett egyet.
A szülők kétharmada tartja integráló tantárgynak a hitoktatást. Ebből az derül ki, hogy belátható és hasznos, hogy a hitoktatási tananyagnak számos irodalmi, történelmi, zenei és képzőművészeti témával van szerves kapcsolata. Keresztény alapismeretek nélkül aligha lehet megérteni Európa kultúráját.
Érdekes és figyelemre méltó hogy a tantárgy szerepét a szülők fele (47%) segítségnek tekinti a gyermeknevelésben, a másik nagy tábor (42%) viszont a “... fontos tantárgy, mert alapvetően jóra neveli a gyermekemet.” válaszopciót jelölte meg. Csak látszólag azonos a két válasz! Napjaink liberális megközelítéseinek egyik tetten érhető hatása, hogy a szülők egyre kevésbé tartják meghatározónak saját szerepüket a nevelésben. Nehéz vitatkozni azzal a véleménnyel, hogy 0-4 éves korig a gyerek mennyit ül különböző képernyő előtt, az szinte kizárólag a szülő felelőssége. A válasz azt súgja, hogy a “tárgy”, esetünkben a tantárgy „neveli” a gyereket. 10-20 évvel ezelőtt nem volt ennyi magatartási problémával, diszlexiával, diszkalkuliával küszködő gyerek. Mondhatjuk, hogy világszintű jelenség, ám ez nem ment fel bennünket. Nagy valószínűséggel a kiváltó okok közt szerepel, a gyerekekkel töltött minőségi idő drasztikus lecsökkenése és a képernyő előtt töltött idő drámai megnövekedettsége. Fejlődéslélektanban jártas szakemberek egyenesen károsnak nevezik, ha a gyerek 3 éves kora előtt TV-t néz, vagy internetes játékokat játszik. Tari Annamária pszichológus pedagógusoknak szóló előadásában további részleteket hallhatunk a digitális generációk sajátosságairól.
Természetesen nem vitatható, hogy a világháló ma már alapvető eszköze a tájékozódásnak, ezt mutatta az is, hogy a válaszoló szülők 84%-a hasznosnak ítélne egy, a szülőknek szóló egyházmegyei internetes oldalt és 62% egyértelműen igényelné is. A legtöbben szívesen vennének internetes tartalmakkal kapcsolatos egyházi iránymutatást és előkelő helyen szerepel a hitoktatási tananyagok, illetve a liturgia szakszerű magyarázatára vonatkozó igény is.
A pasztoráció irányait illetően figyelemfelkeltő eredmény az is, hogy a gyermeküket katolikus hittanra beírató szülők 38,5%-a a szentmise szerepét nem tartja meghatározónak a vallásos nevelésen belül és 9%-a a szülőknek nem mutat példát ebben a tekintetben.
Végül, de nem utolsó sorban nagyon kellemes meglepetésként szolgált, hogy a válaszoló szülők több mint 80%-a válaszolta, hogy szívesen segítene alkalmanként a plébánosnak a plébániai programok lebonyolításában.
Köszönjük a kérdőívet kitöltő szülők támogatását és a válaszokra építve igyekszünk megoldást találni a kommunikációnk javítására és az internetes tartalom fejlesztésére.
Tornay Gábor/hitoktatási referens
Váci Egyházmegye
![]() | Recolection0220.pdf |
A PDF dokumentumok megjelenítéséhez töltse le az ingyenes Adobe Readert az Adobe honlapjáról!
2025. július 4. péntek
Ulrik
Abban az időben: Amint Jézus továbbhaladt, látott egy Máté nevű embert a vámnál ülni. Így szólt hozzá: „Kövess engem!” Az felállt és követte őt. Később, amikor Jézus Máté házában...